IPR­­-hjelp · Fra idé til resultat

Bedriftseksempler

Hvordan utnytter norske bedrifter sine immaterielle verdier?

Podbike 

– vurderer hele tiden hva de bør patentere når de utvikler produkter

«Vi vurderer hele tiden patenterbarhet av våre ulike løsninger og gjør søk på gjeldende patenter. Heldigvis opererer vi i et fagfelt med få aktører og hvor vi er blant de fremste på teknologiutviklingen.»
Les mer om Podbike på nettsidene til Patentstyret

Airthings

– beskytter navn og teknologi for å kunne konkurrere internasjonalt

Airthings har flere ganger opplevd at noen har kopiert deres produkter. De mener det er vesentlig å ha en IPR-strategi for å kunne drive langsiktig og i et globalt marked.
Les mer om Airthings på nettsidene til Patentstyret

Zaptec

– har flere patenter som beskytter kjernen i deres løsninger

Zaptec Charger AS har med unike ladesystemer for elbiler klart å bli markedsleder i borettslag, boligsameier og bedrifter. Laderen er patentbeskyttet, i likhet med de fleste av Zaptecs produkter.
Les mer om Zaptec på nettsidene til Patentstyret

Attensi

– satser globalt og har derfor beskyttet varemerket internasjonalt

«Vi vil bli en global aktør innenfor simuleringsbasert opplæring, og velger derfor å beskytte varemerket internasjonalt.»
Les mer om Attensi på nettsidene til Patentstyret

Ask gård

– med gjennomtenkt design, egen font og registrerte rettigheter som suksessfaktorer

Kristoffer og Anne Marte ønsker å utvikle norsk spekemat til en internasjonal merkevare. I tillegg til god kvalitet, legger de stor vekt på det visuelle. En designregistrert font, bevisst fargebruk og historien om den fyrrige chorizoen "PABLO" er noen av ingrediensene i deres merkevarestrategi.
Les mer om Ask gård på nettsidene til Patentstyret