IPR­­-hjelp · Fra idé til resultat

Keep-it Technologies AS

Keep-it Technologies AS jobber med en holdbarhetsindikator som viser holdbarhet for temperaturfølsomme produkter

/PageFiles/2720970/keepit.jpg

Keep-it Technologies AS (tidligere TimeTemp) er et teknologiselskap med utspring fra Universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås utenfor Oslo.

Bedriften jobber hovedsakelig med forskning og utvikling av holdbarhetsindikatoren Keep-it, som viser riktigere holdbarhet for temperaturfølsomme produkter som næringsmidler, medisiner og kjemikalier. Keep-it måler tid og temperatur fra produksjon til pakkene åpnes, og viser derfor holdbarheten til matvarer og medisiner på en bedre måte enn en statisk datostempling.

Indikatoren tar hensyn til tiden og temperaturen en matvare utsettes for hele veien fra produsent til forbruker, og viser derfor holdbarheten mye mer nøyaktig enn den tradisjonelle datostemplingen.

Aktiv IPR-strategi

- Vi har valgt å ha en aktiv IPR-strategi helt fra starten, og har forsøkt å utnytte alle mulighetene som finnes, forteller daglig leder Christian Salbu Aasland.

– Vi har registrert en rekke patenter på de mange teknologiene vi benytter i produktet. Dessuten har vi registrert varemerkene Timetemp og Keep-it både i Norge og internasjonalt.

Hemmelig

Keep-it har valgt å la enkelte immaterielle verdier være ubeskyttet, for ikke å avsløre forretningshemmeligheter.

– En designbeskyttelse verner deg mot konkurrenter som lager noe som ligner på ditt produkt. En varemerkeregistrering kan beskytte navnet og begrepsapparatet du bruker om produktet. Teknologiske prosesser kan patenteres.

- Men alle disse beskyttelsene gjør at du offentliggjør mye om oppfinnelsen din, som konkurrenter dermed får tilgang til. Derfor har vi valgt å holde mye hemmelig. I noen tilfeller er hemmelighold bedre enn beskyttelse, fordi du opprettholder et kunnskapsforsprang, forklarer Aasland.

Har du penger til å forsvare patentet?

Patentregistrering er en lang og dyr prosess. Keep-it har droppet flere internasjonale søknader, fordi de forstod at det ikke var mulig å tjene inn søknadskostnadene i patentperioden.

– Noen ganger gjør rettsaker og andre juridiske vanngraver at det ikke er noe poeng å kjempe, sier Aasland og kommer med en tommelfingerregel: – Et patent er ikke mer verd enn pengene du har råd til å bruke på å forsvare det.

IPR må inn i forretningsstrategien

– Hvis jeg skal gi et råd til andre, må det bli dette: Patenter og andre former for IPR må ha en sentral plass i bedriftens forretningsstrategi. Husk at et patent kun gir en tidsbegrenset enerett, så hvis du ikke har en konkret plan for hvordan du skal tjene penger på patentet før det går ut på dato, kan det være bortkastet å bruke tid og penger på det, avslutter Aasland.